Τι καλύτερο για ένα κρύο βράδυ από μια τραχανόσουπα.

Το κρύο θέλει ζεστές σούπες και η τραχανόσουπα είναι ό,τι πρέπει για μια τέτοια περίπτωση. Όπως γνωρίζετε οι περισσότεροι ο τραχανάς είναι το αποξηραμένο μίγμα κοπανισμένου σιταριού – σπάνια κριθαριού- ή αλευριού και γάλακτος ( ξινού ή γλυκού) ή γιαουρτιού ή πολτού λαχανικών.  Τα υλικά του διαφέρουν από περιοχή σε περιοχή.

Αν και τον πρωτοδοκίμασα  σε μεγάλη ηλικία- μιας και στα Χανιά όπου έζησα συνεχώς  μέχρι τα 18 μου υπάρχει χόντρος (γαλόχοντρος και ξινόχοντρος) αλλά όχι τραχανάς-  μου αρέσει πολύ όλη αυτή η γκάμα των γεύσεων του και τον χρησιμοποιώ τόσο σε σούπες όσο και σε πιλάφια, σε πίτες αλλά και ως συνοδευτικό πιάτο. Μάλιστα πολλές φορές τον ανακατεύω με ρύζι ή με διάφορα δημητριακά. Γεγονός είναι ότι σχεδόν πάντα έχω διάφορους τύπους τραχανά στο ψυγείο μου. (Καλό είναι να διατηρείται στο ψυγείο γιατί είναι αγαπημένος μεζές των ζουζουνιών).

Αν ο τραχανάς είναι πολύ αρωματικός δεν χρειάζεται ούτε ζωμό κρέατος ή πουλερικών ούτε τριμμένη ντομάτα για να μαγειρευτεί.  Αρκεί σκέτο νερό για το βράσιμο του και λίγη φέτα ή στραγγιστό γιαούρτι για το σερβίρισμά του.

Ο τραχανάς προσφέρεται και για ένα πολύ νόστιμο και θρεπτικό πρωϊνό

Αυτό τον καιρό έχω 3 ποικιλίες τραχανά στο ψυγείο μου.

Αυτές οι δύο ποικιλίες προέρχονται από τη Λήμνο: πικάντικος νηστίσιμος τραχανάς  παρασκευασμένος με ωραίο Λημνιακό αλεύρι, κόκκινες πιπεριές, κρεμμύδι και βασιλικό (αριστερά) και τραχανάς με ντόπιο κοπανισμένο κριθάρι (ποικιλία:  κριθάρι της Παναγιάς) και ξινισμένο γάλα (δεξιά).

Κι εδώ είναι ο υπέροχος ξινός τραχανάς που μου έστειλε η φίλη μου η Οzlem,  φτιαγμένος από τη μαμά της.

Μαζί με τον τραχανά μου έστειλε και τραχανόχορτο (echinophora sibthorpiana, αγγλ. thurb). Τα φυλλαράκια αυτού του αγκαθωτού θάμνου χρησιμοποιούνται στην Τουρκία για το αρωμάτισμα τουρσιών και τραχανά. Ο Nurcan Deghirmencioghlu γράφει ότι επίσης επιταχύνουν τη διαδικασία της ζύμωσης του τραχανά. Αν κάποιος από εσάς έχει συναντήσει την echinophora sibthorpiana στην Ελλάδα, τον παρακαλώ να μου το πει.

Περισσότερα για τον τραχανά, εδώ:

2 thoughts on “Τι καλύτερο για ένα κρύο βράδυ από μια τραχανόσουπα.

  1. σημερα αποφάσισα να ξεσκονίσω το blog σου και να που θα φανω χρίσημη!! το τραχανοχορτο… στα τουρκικα λεγετε çortuk ή αλλιώς Αγριο-αχλαδια!!😉 αλλά μετά έψαξα πολυ πολύ και βρήκα πως υπάρχουν πολλές αγριοαχλαδιες στην Τουρκια (με διαφορετικα λατινικα ονόματα!!) ετσι ψαχνοντας και ρωτώντας μου είπαν πως στα «γκουρμε» καστασήματα μπαχαρικών υπάρχει και επίσης το βρίσκεις σε κάθε σπίτι στη Χιο!…. καλη συνέχεια αν κ όποτε το επιθυμείς!!

    Αρέσει σε 1 άτομο

Σχολιάστε

